Social Media Content: Het Geheim Achter Effectieve Berichten

Ga terug naar de hoofdpagina

Social media content: ben jij op post?

In het wilde weg een Facebook-bericht posten of snel snel een video op YouTube gooien? Dat rendeert niet. Wel door gestructureerd en consistent kwaliteitsvolle content op zorgvuldig gekozen social media-kanalen te verspreiden. Want alleen zo komt jouw boodschap bovendrijven in een zee van social media-content.

Social media content: ben jij op post

Een kapstok voor je social media post.

Heb je door een sterke headline of visual de mensen hun aandacht getrokken? Dan wil je ze ook voor jouw verhaal interesseren, en ten slotte overtuigen om de gewenste actie te ondernemen. In één social media post. De juiste structuur van je post is dan cruciaal. Als kapstok hiervoor kan je het AIDA-model gebruiken.

Kies het juiste kanaal

Kies het juiste kanaal.

Je wil dat je boodschap gezien wordt door mensen die effectief met je product of dienst aan de slag willen. Om je doelgroep te bereiken, is het juiste social media-kanaal essentieel. Facebook, YouTube, Instagram, Linkedin, TikTok … De keuze is reuze, en allemaal hebben ze hun sterke en zwakke punten. Ze beschikken ook over een berg informatie over je potentiële klant. Vanuit een grondige analyse kan je identificeren welk platform je dan het beste inzet. Deze targeting is op basis van een heleboel parameters; leeftijd, interesses, geslacht, hobby’s, locatie… Met al die input kan je bij die mensen dan de juiste snaar raken.

De vier AIDA kenmerken:

AIDA is een letterwoord dat staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Het model gaat al lang mee, en is een goede leidraad om de fases van de customer journey te duiden. Maar je kan het net zo goed toepassen op content, en dus ook een post. Social media posts van merken die veel engagement genereren, gebruiken vrijwel altijd de 4 AIDA-kenmerken.

<
>

01/04

Grijp de aandacht

Opvallen dus. En dat doe je door bijvoorbeeld verrassend te starten. Met een herkenbare, originele, nieuwswaardige of opvallende titel of visual doe je mensen stoppen met scrollen. Kaart een probleem, situatie of behoefte aan. Schrijf in actieve vorm. Dat helpt de aandacht grijpen, is concreter en zorgt bij de lezer voor een actievere houding.

Grijp de aandacht

02/04

Wek interesse

Eens je de aandacht hebt gewonnen, is de volgende stap om interesse te wekken. De lezer beslist supersnel of je social media post zijn aandacht waard is. Borduur dus inhoudelijk verder op waarmee je zijn aandacht greep. Toon dat je zijn probleem of behoefte begrijpt. Gebruik een conversationele schrijfstijl. Social media zijn informeler dan klassieke media. Spreek de taal van je doelgroep en gebruik spreektaal waardoor je teksten natuurlijk aanvoelen: kies woorden die je in een gesprek zou gebruiken. Schrijf lezergericht. Het draait niet om je merk, maar je lezer. Richt je rechtstreeks tot hem of haar op een directe manier.

Wek interesse

03/04

Creëer verlangen

Je schetste in je aanhef een probleem, situatie of behoefte. Nu reik je verder in je social media post de oplossing aan. Breng die zo aantrekkelijk mogelijk, zodat de lezer ernaar gaat verlangen. Wees positief. Met een positieve insteek versterk je dat verlangen. Een negatieve situatie aankaarten, mag wanneer die een positief verlangen kan triggeren. Hou het kort en simpel. Schrijf geen ellenlang verhaal, kies voor rechttoe rechtaan.

Creëer verlangen

04/04

Zet aan tot actie

Als je doorheen heel je post de aandacht kon vasthouden, moet je nog één element toevoegen: het aanzetten tot actie. Sluit af met een call-to-action. Geef je lezer dat laatste zetje en zeg welke actie je verwacht: reageer op de poll, bekijk de video, geef je mening in de comments, klik op de link, vraag je gratis testproduct aan.

Zet aan tot actie
Kwaliteit is kampioen

Kwaliteit is kampioen.

In de oceaan van social media content komt enkel kwaliteit bovendrijven. Uit de praktijk blijkt dat als je autoriteit weet op te bouwen met sterke content via de juiste kanalen en in de juiste mix, je content wél goed kan scoren. Kies dus als merk voor een kwaliteitsvolle contentaanpak. Heb je zelf niet de knowhow hiervoor in huis? Schakel dan een professionele contentspecialist in om je te helpen.

Krik je social media content omhoog.

Wil je jouw social media content echt laten renderen? Dan heb je sterke verhalen en een consistente aanpak nodig. Hamofa Brand Builders reikt je graag de handvatten aan die je nodig hebt.

Ja, vertel mij meer over Social media content

Stel uw cookie voorkeuren in

Wij en geselecteerde derden gebruiken cookies of vergelijkbare technologieën voor technische doeleinden en, met uw toestemming, voor andere doeleinden zoals aangegeven in ons cookiebeleid. Door het weigeren van toestemming kunnen gerelateerde functies mogelijk niet beschikbaar zijn.

Selecteer hieronder welke cookies u wilt toestaan. U kunt deze op elk moment wijzigen.

Alles toestaan

Opslaan

Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken Cookies

Wij en geselecteerde derden gebruiken cookies of vergelijkbare technologieën voor technische doeleinden en, met uw toestemming, voor andere doeleinden zoals aangegeven in ons cookiebeleid. Door het weigeren van toestemming kunnen gerelateerde functies mogelijk niet beschikbaar zijn.

Accepteren

Voorkeuren

Wij maken gebruik van cookies